Lejevilkår -og betingelser for Mm-udlejning.dk ApS
GÆLDENE FOR PRIVATPERSONE
1. Generelle bestemmelser
1.1. Ved nærværende aftale får lejer ret til i lejeperioden at opmagasinering af tørt gods og oplagring af lejers effekter, i et nærmere angivet depotrum. Lejer har ikke brugsret til nogen del af ejendommen uden for depotrummet. Det lejede må ikke anvendes til beboelse eller længerevarende ophold for lejer eller andre, som lejer overlader adgangen af det lejede til.
1.2. Leje af depotrummet og opbevaring af ejendele sker på de vilkår, der fremgår af lejekontrakten samt af nærværende Almindelige Bestemmelser for leje af depotrum.
1.3. Retningslinjer. Af hensyn til sikkerheden skal Mm-udlejning.dk ApS retningslinjer for opbevaring følges nøje. Eksempler på effekter der kan opbevares, er:
• Papkasser (lodret stablet)
• Oplag af tekstiler (sengetøj, linned, tøj, og lign.)
• Elektronik (computere, tv-udstyr, og lign.)
• Møbler og madrasser
Generelt må der opbevares det, der findes i et normalt privat hjem, men aldrig effekter med brandrisiko/-fare.
1.4. Begrænsning i anvendelse (forbud)
1.4.1. Alle former for farligt gods, herunder eksplosive, og brandfarlige stoffer, genstande og væsker, bl.a. trykflasker, fyrværkeri, kemikalier og lignende effekter samt enhver form for våben eller dele heraf må ikke oplagres.
1.4.2. Alle former for madvarer, let fordærvelige eller ildelugtende varer/produkter må ikke oplagres.
1.4.3. Alle former for ulovlige varer, genstande, stoffer eller materialer, herunder, men ikke begrænset til, narkotika, våben, eksplosiver og andre genstande, der er forbudt i henhold til gældende lovgivning, er ligeledes forbudt at opbevare og vil yderligere medføre politianmeldelse.
1.4.4. Alle former for opbevaring af dyr, insekter eller andre levende organismer er forbudt.
1.4.5. Gods, der er eller kan være skadelige eller farligt, herunder miljøfarligt, må ikke opbevares.
1.4.6. Det forudsættes af udlejer, at lejer er ejer af det opbevarede gods.
1.5. Øvrige restriktioner
1.5.1. Maskiner og køretøjer skal tømmes for olie, benzin og lignende væsker før oplagring. Køleskabe, frysere og andre hårde hvidevarer skal drænes for væsker og emballeres korrekt.
1.6. Lejers erstatningsansvar
1.6.1. Lejer er erstatningsansvarlig for skader, der forårsages af lejers handlinger, undladelser, genstande eller manglende opmærksomhed.
1.6.2. Såfremt lejer er ansvarlig for, at udlejer skal udføre ekstra arbejde som følge af misligholdelse af lejeaftalen (f.eks. bortskaffelse af efterladte ejendele, rengøring af lejemålet eller reparation af skader forårsaget af lejer), vil udlejer opkræve en timebetaling på 600 kr. pr. påbegyndt time for det udførte arbejde. Beløbet er inklusiv moms.
1.6.3. Såfremt det er nødvendigt at hyre eksterne firmaer til at udføre arbejdet, vil udlejer opkræve det faktiske beløb, der betales til det eksterne firma, sammen med en administrativ omkostning for håndtering af opgaven.
1.7. Lejer vil blive oplyst om de præcise omkostninger for arbejdet før opkrævning. Opkrævningen vil blive opkrævet til separat betaling med kort forfald.
1.8. Beboelse eller anvendelse af rummet som opholdsstue eller andet, der betyder, at lejer eller andre opholder sig i det lejede i længere tid, er forbudt. Lejen forfalder forud til betaling den 1. i hver måned, således at udlejer kan se lejers betaling senest den 2. i måneden.
1.9. Lejens betaling og regulering
1.9.1. 1.9.2. 1.9.3. 1.9.4. 1.9.5. 1.9.6. 1.9.7. Lejen forfalder forud til betaling den 1. i hver måned, således at udlejer kan se lejers betaling senest den 2. i måneden. Såfremt lejer overtager lejemålet på en dato, der ikke er den 1. i en måned, vil lejen for den første måned blive beregnet pro-rata, dvs. for de faktiske dage, rummet er lejet ud i måneden. Den daglige leje beregnes ud fra månedens standardleje og afregnes herefter for de dage, hvor rummet er i lejers besiddelse. Betalingen skal ske løbende via det kontonummer eller MobilePay-nummer, som udlejer oplyste ved oprettelse af lejeaftalen. Lejer er forpligtet til at indbetale lejebeløbet ved forfald, uanset om lejer har modtaget opkrævning eller ej. Lejen kan reguleres årligt, i henhold til forbrugerprisindekset, eller med kortere intervaller, hvis det er nødvendigt for at afspejle ændringer i driftsomkostninger, økonomiske forhold eller markedssituationen. Reguleringen skal dog altid ske med forudgående varsling på minimum 30 dage. Mm-udlejning.dk ApS kan, med lejemålets opsigelsesvarsel, regulere lejen og eventuelle rabataftaler. Lejer tilbydes, efter udlejers skøn og når det måtte ønskes, mulighed for at betale for lejen af depotrummet for en forudbestemt periode (fx et halvt år eller et helt år) mod en rabat på den samlede leje. Rabatten er angivet i den tilhørende lejekontrakt og beregnes ud fra den samlede leje for den valgte periode. Lejen vil efter udløbet af den forudbetalte periode automatisk blive fornyet til den gældende leje uden yderligere rabat, medmindre den opsiges i overensstemmelse med de opsigelsesvilkår, der er fastsat i punkt 2. Såfremt lejer vælger at betale forud for en længere periode, skal betalingen ske i én samlet betaling for den aftalte periode. Betalingen forud er bindende, og lejer har ikke krav på tilbagebetaling af den forudbetalte leje, hvis lejemålet opsiges før udløbet af den aftalte periode. I tilfælde af opsigelse før tid vil den forudbetalte leje ikke blive refunderet, og lejer vil ikke være berettiget til en tilbagebetaling for den resterende lejeperiode. Udlejer forbeholder sig ret til at ændre og/eller ophæve rabatmulighederne. Eventuelle ændringer vil blive varslet med 30 dages varsel, svarende til opsigelsesvarslet.
2. Opsigelse
2.1. Lejemålet fortsætter, indtil lejer opsiger det skriftligt til Mm-udlejning.dk ApS. Opsigelsen skal meddeles senest den 15. i en måned, og opsigelsen træder i kraft ved udgangen af samme kalendermåned, medmindre andet er aftalt. Lejer er forpligtet til at betale leje for den måned, hvor opsigelsen er modtaget, uanset hvornår i måneden opsigelsen finder sted.
2.2. Lejeforholdet anses først for endeligt ophørt, når lejemålet er fuldstændig tømt for ejendele, rengjort, og låsen er fjernet. Hvis disse krav ikke er opfyldt, fortsætter lejeforholdet, indtil kravene er opfyldt. Lejer bærer ansvaret for eventuelle omkostninger til oprydning og rengøring.
2.3. Mm-udlejning.dk ApS kan opsige lejeaftalen med et skriftligt varsel på minimum én måned (svarende til 30 dage), og opsigelsen træder i kraft ved udgangen af den pågældende måned.
2.4. Mm-udlejning.dk ApS kan opsige lejeaftalen i tilfælde af lejers misligholdelse.
3. Forsikring og ansvarsfraskrivelse
3.1. De i det lejede opbevarede effekter er ikke omfattet af en af udlejer tegnet forsikring. Alle forsikringer vedrørende det opbevarede tegnes og betales af lejer.
3.2. Udlejer stiller krav om, at lejer har forsikret de opbevarede effekter, enten via en særskilt forsikring eller indirekte gennem eksisterende indboforsikring. Lejer bærer det fulde ansvar for at sikre, at forsikringskravet opfyldes.
3.3. Udlejer påtager sig intet ansvar for direkte og/eller indirekte tab, skade eller ødelæggelse af det opbevarede, uanset årsag, herunder brand, tyveri, vandskade, skadedyr, hærværk eller andre uforudsete hændelser. Opbevaring sker udelukkende på lejers eget ansvar og risiko.
3.4. Såfremt det lejede ødelægges ved brand, anden ulykke eller force majeure, bortfalder lejeaftalen automatisk. Udlejer påtager sig intet ansvar for at tilbyde lejer alternative lokaler, hverken i udlejers egne ejendomme eller andre steder, hverken i perioden før ombygning/genopbygning eller efter eventuel genopførelse af det ødelagte lejemål. Lejer har i sådanne tilfælde ikke krav på erstatning eller kompensation fra udlejer, hverken for direkte tab eller indirekte tab, herunder, men ikke begrænset til, driftstab, mistet indtjening eller udgifter til midlertidige lokaler.
3.5. Opbevaring i det lejede sker udelukkende for lejers regning og risiko.
4. Adgang til og tilsyn med det lejede
4.1. Bortkomst af kode eller hængelås
4.1.1. Ved bortkomst af kode eller hængelås skal lejer fremvise gyldig legitimation (fx pas eller kørekort).
4.1.2. Udlejer opkræver et gebyr på 350 kr. inkl. moms for genetablering af adgang samt 100 kr. for udstedelse af en ny hængelås. Lejer kan frit medbringe/benytte egen hængelås.
4.1.3. Lejer skal selv aflåse med en hængelås/cylinderlås.
4.1.4. Udlejer opbevarer ikke koder og/eller nøgler/låse
4.1.5. Hvis lejer anmoder om adgang uden for de normale åbningstider (06:00 til 22:00 året rundt), herunder om natten, vil udlejer opkræve betaling på 1.500 kr. inkl. moms for den udvidede adgang, som straks afregnes.
4.2. Opbevaring af koder og ansvar
4.2.1. Lejer har ved indgåelse af nærværende aftale fået udleveret en kode, som giver adgang til bygningen med depotrummene.
4.2.2. Lejer er ansvarlig for at opbevare koden på betryggende måde og bære ansvaret for eventuelle omkostninger ved bortkomst. Såfremt der opstår mistanke om, at koden er blevet kendt af uvedkommende, skal dette straks meddeles til udlejer.
4.2.3. Udlejer er ikke ansvarlig for tab som følge af tekniske fejl, medmindre fejlen skyldes grov uagtsomhed eller forsæt fra udlejers side.
4.2.4. Lejer skal informere udlejer om eventuelle ændringer i kontaktinformationer (fx telefonnummer og mail) for at sikre, at al kommunikation om koder og adgang sker korrekt.
4.3. Åbningstider
4.3.1. Lejemålet har åbent for adgang i tidsrummet 06:00 – 22:00, året rundt.
4.3.2. Udlejer forbeholder sig retten til at ændre adgangsforhold og åbningstider med et varsel på 30 dage, medmindre akutte situationer gør det nødvendigt at ændre dette med kortere varsel. Alle ændringer i adgangsforhold og åbningstider skal være begrundede fra udlejer.
4.4. Adgang til tredjepart
4.4.1. Lejer kan give adgang til tredjepart på eget ansvar.
4.4.2. Lejer skal sikre sig, at tredjepart overholder de samme regler og betingelser for adgang og brug af det lejede, som lejer selv er underlagt.
4.4.3. Det forudsættes af udlejer, at eventuel tredjepart er i besiddelse af den korrekte kode og har lejers samtykke til at få adgang til det lejede. Lejer eller den person, som har lejers samtykke, skal dog altid kunne fremvise gyldig legitimation eller på anden måde dokumentere at have adgang til det lejede.
4.4.4. Lejer hæfter for eventuelle skader, tab eller handlinger, som tredjepart forvolder på det lejede eller ejendommens faciliteter.
5. Overtagelse og forandringer
5.1. Lejer overtager det lejede som besigtiget, rengjort og uden mangler.
5.2. Lejer må ikke ændre på eller foretage installationer af nogen art, uden skriftlig tilladelse fra udlejer.
6. Færdsel på ejendommen
6.1. Rygning og rusmidler. Rygning og brug af rusmidler er forbudt på hele ejendommens område.
6.2. Fjernelse af inventar m.v. Det er forbudt at fjerne transportvogne, palleløftere eller andre genstande fra ejendommens offentligt tilgængelige områder. Det er også forbudt at opbevare eller låse vogne, palleløftere m.v. inde i det af kunden lejede opbevaringsrum. Fjernelse af transportvogne eller andet materiel fra ejendommen vil blive betragtet som tyveri, og Mm-udlejning.dk ApS forbeholder sig retten til at anmelde forholdet til politiet baseret på videooptagelser fra området.
6.3. Dyr. Hunde og andre dyr må ikke medbringes i det lejede eller på det øvrige område.
6.4. Øvrigt reglement. Lejer af et opbevaringsrum/depotrum hos Mm-udlejning.dk ApS skal anvende passende påklædning og udvise en opførsel, der ikke virker stødende eller skaber utryghed for andre personer på ejendommen.
7. Aflevering af lejemål
7.1. Stand ved aflevering. Lejemålet skal ved aflevering være ryddet, rengjort, ulåst og i samme stand som ved overtagelsen, medmindre andet er skriftligt aftalt. Hvis det lejede ikke afleveres i korrekt stand, forbeholder Mm-udlejning.dk ApS sig retten til at udføre nødvendig istandsættelse for lejers regning. (Se punkt 1.7 for yderligere).
7.2. Tømning og rengøring. Ved fraflytning skal lejemålet være fuldstændig tømt for ejendele og rengjort. Hvis lejemålet ikke er tømt og rengjort inden kl. 12 på den sidste lejedag, vil Mm-udlejning.dk ApS udføre arbejdet for lejers regning. Der vil blive opkrævet et minimumsbeløb på 600 kr. for denne ydelse. Eventuelle yderligere omkostninger vil blive opgjort og meddelt lejer. (Se punkt 1.7 for yderligere).
8. Inkasso, ophævelse og salgsfuldmagt
8.1. Manglende betaling
8.1.1. Ved manglende betaling pålægges gebyrer og morarenter
8.1.2. I tilfælde af manglende betaling forbeholder udlejer sig retten til at tilbageholde kundens opbevarede ejendele, indtil det skyldige beløb er fuldt betalt. Tilbageholdelsen vil ske i overensstemmelse med gældende dansk lovgivning om tilbageholdsret (retentionsret). Udlejer vil skriftligt informere kunden om tilbageholdelsen og det skyldige beløb. Hvis betalingen ikke er modtaget inden for en rimelig frist, kan udlejer træffe yderligere foranstaltninger, herunder inkasso og afhændelse af ejendelene.
8.1.3. Hvis betaling fortsat udebliver, kan lejemålet ophæves, og det skyldige beløb overdrages til inkasso. I tilfælde af ophævelse er udlejer berettiget til at skaffe sig adgang til det lejede uden yderligere varsel og beslaglægge indholdet. Indholdet kan herefter afhændes ved salg, bortskaffelse eller destruktion. (se punkt 8.3 for yderligere).
8.2. Ophævelse
8.2.1. Mm-udlejning.dk ApS kan ophæve aftalen og kræve udgifter dækket ved lejers misligholdelse, herunder, men ikke begrænset til:
8.2.1.1. Manglende betaling
8.2.1.2. Anvendelse af lejemålet i strid med aftalen
8.2.1.3. Nægtelse af adgang for udlejer
8.2.1.4. Efterladelse af ejendele uden aftale
8.3. Salgsfuldmagt
8.3.1. Misligholdelse. Såfremt lejer misligholder lejeaftalen ved manglende betaling af forfalden leje eller andre skyldige beløb, er udlejer berettiget til at skaffe sig adgang til det lejede og rydde depotrummet efter skriftligt varsel.
8.3.2. Varsling og frist. Udlejer skal skriftligt varsle lejer og give en frist på minimum 14 dage til at betale restancer og afhente ejendele.
8.3.3. Afhænding. Såfremt lejer ikke reagerer inden for den givne frist, kan udlejer skaffe sig adgang til det lejede, uden yderligere varsel og afhænde indholdet ved salg, bortskaffelse eller destruktion. Udlejer udarbejder en opgørelse over det afhændede indhold, herunder indtægter fra salg og udgifter til bortskaffelse eller destruktion. Eventuelt overskud fra salg af indholdet vil blive anvendt til at dække udlejers tilgodehavender, og eventuelt overskud vil blive udbetalt til lejer efter en skriftlig opgørelse.
8.3.4. Ansvar. Udlejer er ikke ansvarlig for tab, der måtte opstå som følge af rydning eller salg, medmindre tabet skyldes grov uagtsomhed eller forsæt fra udlejers side.
9. Øvrige bestemmelser
9.1. Kontaktoplysninger. Lejer er forpligtet til straks at meddele udlejer om adresseændringer, ændringer af telefonnummer eller andre kontaktoplysninger. Meddelelser, som udlejer sender til den seneste, oplyste adresse eller kontaktinformation, anses som bindende for lejer, uanset om lejer har modtaget meddelelsen.
9.2. Nødvendig adgang. Udlejer forbeholder sig retten til at få adgang til depotrum med kort eller intetvarsel i tilfælde af nødsituationer som brand, vandlækager, problemer med tekniske -installationer, eller andre akutte forhold, der kræver hurtig indgriben. Udlejer erstatter eventuelt ødelagte hængelåse, men påtager sig ikke ansvar for skader på inventar eller ejendom i det lejede. Lejer vil blive underrettet om den nødvendige adgang snarest muligt efter hændelsen.
9.3. Lejelovgivning. Parterne er enige om, at lejeaftalen ikke er reguleret af lejelovgivningen i det omfang, denne specifikt gælder for lejeaftaler om opbevaringsrum, da det ikke er tale om en boliglejeaftale. Lejelovgivningens bestemmelser om boligleje gælder ikke for denne aftale, men de relevante bestemmelser om lejeaftaler for opbevaringsrum finder anvendelse.
9.4. Affald. Affald, der efterlades af lejer i det lejede eller på det øvrige område, både under og efter lejeperioden, vil blive bortskaffet for lejers regning. Lejer er ansvarlig for at sikre, at det lejede efterlades i ren og ordentlig stand ved lejeaftalens ophør. Omkostninger forbundet medbortskaffelse af affald vil blive opkrævet af lejer.
9.5. Falsk Alarmering. Lejer er forpligtet betale samtlige omkostninger i forbindelse med fejlagtig kodeangivelse, afgifter relateret til alarmopkald eller andre falske alarmer på området, herunder omkostninger forbundet med misbrug af døre/porte eller andre sikkerhedsforanstaltninger. Dette inkluderer, men er ikke begrænset til, eventuelle gebyrer fra alarmselskaber eller myndigheder, som følge af falske alarmer forårsaget af lejers handlinger eller undladelser. Lejer opfordres til at udvise forsigtighed ved anvendelse af adgangskoder, døre/porte og alarmanlæg for at undgå fejlagtige angivelser og falske alarmer. Fejlagtig brug af disse systemer kan medføre betydeligeomkostninger.
9.6. Kontakt. Lejer giver ved indgåelse af lejeaftalen udlejer ret til at kontakte lejeren i lejeperioden via telefon, SMS, e-mail eller andre relevante kommunikationskanaler, som udlejer måtte vælge.
9.7. Persondata – GDPR. Mm-udlejning.dk ApS behandler kundens personoplysninger i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning, herunder EU’s General Data Protection Regulation (GDPR). For nærmere information om, hvordan vi indsamler, opbevarer, anvender og beskytter personoplysninger, henvises til tillægget ‘Persondatapolitik for Mm-udlejning.dk ApS’. Ved indgåelse af denne lejeaftale bekræfter kunden at have modtaget og læstden tilknyttede persondatapolitik.
10. Klagemuligheder og retslige tvister
10.1. Klagemuligheder
10.1.1. Hvis lejer ønsker at klage over forhold vedrørende lejeaftalen eller det lejede, skal klagen fremsættes skriftligt til udlejer på info@mm-depotrum.dk
10.1.2. Udlejer vil behandle klagen inden for 14 dage fra modtagelsen og bestræbe sig på at findeen løsning.
10.2. Retslige tvister
10.2.1. Tvister der ikke kan løses gennem klageordninger, skal afgøres efter dansk lov og ved deDanske domstole.
10.2.2. Retssager skal anlægges ved Retten i Sønderborg, som er retskredsen for det område,hvor firmaet har hjemsted.